Spotkanie UM – Rada Osiedla
Temat 1:. Niewydolność układu komunikacyjnego Ołtaszyna w kontekście:
– realizacji WOW na odcinku od ronda w Żernikach do Grota Roweckiego i przerwania jej wykonania. /Brak decyzji w GDiOŚ /.Skutki, możliwości ograniczenia tranzytu przez osiedle w sytuacji zakończenia obwodnicy na ul. Grota Roweckiego.
– braku planowania alternatywnych dróg wyjazdowych z Ołtaszyna. np. Orawska – Spiska.
Możliwość ograniczenia wjazdu poprzez Grota Roweckiego zostanie rozpatrzona po zrealizowaniu inwestycji przez jej inwestora, którym jest Województwo Dolnośląskie. Drogi dojazdowe Spiska, Orawska znajdują się w tzw. Zielonej osi dla Wrocławia. Nie planuje się zabudowy między liniami kolejowymi (ogródki działkowe na osiedlu) i tym samym nie planuje się nowych ulic na tym obszarze. Wspieramy i prowadzimy różne inwestycje i usprawnienia dla poprawy obsługi osiedla komunikacją zbiorową i rowerową. W połowie 2021 uruchomione zostanie też połączenie kolejowe z centrum miasta na linii 285. Nie ma uzasadnienia dla prowadzenia nowych dróg przez tereny zielone, wspierana i budowana będzie trasa pieszo-rowerowa w ciągu ul. Spiskiej. Jeśli chodzi o nową zabudowę w rejonie Orawskiej, to obecnie prowadzone są sprawy w sądach z deweloperami, którzy chcieliby budować budynki wielorodzinne, a MPZP takowych nie przewiduje. Realizowane inwestycje musza odpowiadać obowiązującym MPZP. W przypadku ul. Koszyckiej – na fragmencie od Borowskiej do Motylkowej jest ona elementem tzw. Promenady Krzyckiej – i na tym odcinku powstanie ona w standardzie drogi obsługującej również ogrody działkowe. Pierwszy etap promenady został już oddany do użytku pieszych i rowerzystów jako teren rekreacyjny – po stronie północnej nasypu kolejowego.
Temat 2. Tramwaj przez Ołtaszyn.
Realizacja tego zadania wymaga podobnie, jak w przypadku Jagodna, rozstrzygnięcia jak przeciąć tramwajem linię kolejową 285, – póki co jesteśmy w rozmowach i procesie z PKP dla projektu tramwaju na Jagodno. W trakcie opracowania przez PKP PLK jest także Studium wykonalności dla wrocławskiego węzła kolejowego”, którego termin zakończenia przewidziany jest na kwiecień 2023 r., To opracowanie powinno rozstrzygnąć m.in. o rozwiązaniach w przypadku kolizji trasy kolejowej i tramwajowej, z jakimi mamy do czynienia we Wrocławiu. Na terminy mają wpływ plany kolei aglomeracyjnej oraz Projekt ‘Kolej+” dot. odbudowy drugiego toru linii kolejowej 285 zgłoszony przez samorząd województwa. W tym kontekście nie możemy procedować dalej tematu tramwaju na Ołtaszyn. Musimy poczekać do rozstrzygnięć tematów kolejowych.
Temat 3. Komunikacja zbiorowa:
– zwiększenie kursów autobusów 113 i 112
– zwiększenie częstotliwości kursów autobusu 612 tj. linii łączącej Wrocław z gminą Kobierzyce.
Obsługę osiedla poprawi komunikacja aglomeracyjna –linie 903 i 913, natomiast linie autobusu 612 przejmie operator zewnętrzny. Nie przewiduje się aby zmiana operatora pogorszyła jakość obsługi tej linii. Komunikacja aglomeracyjna, w tym wskazane linie dostosowana będzie do potrzeb mieszkańców gmin (współfinansowanie przez gminy) oraz mieszkańców Wrocławia i będzie ustalana z samorządem osiedla.
Temat 4. Gospodarka odpadami:
– problem tzw. gabarytów w tym sprawa lokalizacji kontenerów /oznakowanie miejsc tablicami i zabezpieczenie przez ruchome zastawy/,
– problem pojemników na odzież rozstawianych na osiedlu, bez uzgodnień. Niewystarczające działania jednostek miejskich w tym zakresie. Potrzeba wprowadzenia regulacji prawnych.
Wykonawca realizujący usługę podstawienia kontenera do gromadzenia odpadów wielkogabarytowych ustawia ww pojemnik w miejscu, którym wnioskujący (Rada Osiedla, właściciel nieruchomości/zarządca nieruchomości) ma prawo władać. Na kontenerach znajduje się naklejka informując o ich przeznaczeniu. Oznakowanie miejsca ustawienia kontenerów nie należy do obowiązków Spółki Ekosystem. Kwestia oznakowania miejsca gdzie stoi/stać będzie kontener leży w gestii właściciela/zarządcy nieruchomości.
Kontenery na używaną odzież są kosztownym problemem dla miasta ze względów na konieczność usuwania uszkodzonych pojemników, utylizacji zawartości w nich zawartych. ZDIUM podejmuje działania rozwiązania tego problemu.
Temat 5. Lokowanie paczkomatów Inpostu bez zabezpieczenia możliwości parkowania /przykład ul. Nenckiego.
Nie istnieją możliwości prawne kontrolowania tego procederu na terenach nie będących własnością gminy. Ewentualnie mogą być podejmowane działania doraźne przez odpowiednie służby Policja i Straż Miejska w postępowaniu o wykroczenia (postępowanie mandatowe). W przypadku terenów stanowiących własność gminy wymagane są odpowiednie lokalizacje z miejscami do parkowania itp.
Temat 6. Przejście pieszo- rowerowe przez torowisko, ulica Agrestowa.